• Home
  • Nieuws
  • Word Lid
  • Jeugd
  • Toer/Wedstrijd
  • Verhalen
  • Afschrijven
  • HORZOL
  • Contact

Verslag roeiweek Duitsland

Saar Roei Festijn

Deze zomer was de bestemming voor de buitenlandse roeiweek Mettlach aan de Saar.
Het roeien daar is echt fantastisch door het brede, gladde water.
We verbleven in een ruim, enigszins gedateerd verblijf dat echter alles had wat we nodig hadden.

Eigenlijk zou dit een korte samenvatting kunnen zijn, maar er zijn toch een aantal dingen die het waard zijn om te delen.
Zo hadden we niet één, maar twee jarigen tijdens de week.
Ten eerste Frans, die de respectabele leeftijd van tachtig jaar heeft bereikt.
Jammer dat de groep die nog op het terras zat heel erg luidruchtig was zodat hij op z’n ouwe dag moeilijk in slaap kon komen.
We gaan maar een beetje voorzichtig met hem doen.
En voor Aldert zongen we ook, maar hoe oud hij is… ik schat ergens tussen de 48 en 49 jaar.

Aldert nam ook de taak op zich om de afwasmachine te bedienen. Na een paar opstartproblemen ging het hem geweldig af.
Het was mooi om te zien hoe soepel hij de rest van de week met deze krachtstroommachine omging en hoe hij zijn team op een heel natuurlijke manier aanstuurde.   Schitterend.

In de ochtend heb ik gezien hoe je een ontbijtje snel wegwerkt.
Nico en Nel, die met de camper een nachtje langskwamen, hebben daarvoor hun eigen manier.  Ze weken de granen de avond ervoor in, zodat ze ’s ochtends alleen nog wat ‘bedorven’ melk erbij hoeven te doen en dan weggooien. klaar is Kees!

Maar natuurlijk hebben we ook geroeid.
We maakten onder andere een prachtige tocht naar Saarburg, heen de ene dag, en de volgende dag weer terug. Onderweg passeerden we twee sluizen, één van elf meter en één van veertien meter. Dat is best hoog! 
Het was wel de bedoeling dat we door de open sluisdeuren gingen, maar bij twee boten ging dat niet snel genoeg, en de deuren gingen dicht! Gelukkig belde René in zijn perfecte Duits even met de sluiswachter, die de deuren gelukkig nog even open deed.
Grappig om daarna de verschillende meningen te horen over die sluiservaring.

Wat het weer betreft: we hebben weinig regen gehad tijdens het roeien, op één keer na toen we in een haventje stopten voor een drankje.
Toen barstte een bui los met een flinke onweersklap, wat de terugreis onzeker maakte. Toch werd het weer beter, en één boot waagde het om terug te roeien.
De bemanning van de tweede boot twijfelde wat langer, maar besloot toen toch ook te gaan, ondanks dat de auto's al onderweg waren om ons op te halen wat afgesproken was. Oei .niet goed bij nagedacht, we wilden zo graag roeien!
De derde boot werd ‘s avonds terug geroeid

Er staat mijn aantekeningen ook iets over veel gelachen… maar in welke boot was dat ook alweer?

De plaspauzes waren soms een uitdaging, met die hoge rotsachtige walkanten, maar Aldert had de gouden tip: het commando “laat lopen” letterlijk nemen!
Niet vergeten om na het roeien de boot even uit te sponsen.
Tip voor alle Ossa roeiers?

      

Er was helaas ook een minder leuk moment: er werden pinpassen van de kamers gestolen, eerst van Derkjan en Annemiek, later ook van Henk en Lida.
Gelukkig was er niet heel veel gepind maar het geeft een hoop rompslomp.
Ook was er een incident met Ronald, die op de laatste ochtend  in de slaapkamer opgesloten werd , waarschijnlijk waren z,n kamergenoten hem even zat!
Gelukkig voor hem dat hij chauffeur was, dus hij kon niet gemist worden.

Al met al was het een fantastische week, en waarschijnlijk ben ik nog veel andere leuke momenten vergeten te noemen.
Mijn dank gaat uit naar reisbureau MoBi, en in het bijzonder naar Michael en Dick, voor hun tijd en inzet bij de organisatie van deze reis.
Ook wil ik Annemiek, DerkJan, René, Ronald, Tinie, Frans en Lida hartelijk bedanken voor de heerlijke gerechten die ze voor ons hebben bereid.
En natuurlijk kan het culinaire hoogtepunt van de week, het opwarmen van de pizza’s door Henk en mijzelf, niet onvermeld blijven!

 

We kijken allemaal met plezier terug op een geslaagde en gezellige week.

 Groeten
 Dirk

 

Verslag Haegsche Bluf Marathon 28 juni

Haagse Bluf wat is dat eigenlijk? Gaat dat over blufferige Hagenezen met een matje in hun nek?  Of verklappen die a en e in het woord iets over de adel die ongetwijfeld altijd ruim vertegenwoordigd is in en rond het Haagse?  Een zoektocht met behulp van AI leerde me dat in de 19e eeuw Den Haag geassocieerd werd met aanstellerigheid, uiterlijk vertoon en deftigheid. Mensen die bluf vertonen doen zich belangrijker voor dan ze zijn. Het toetje met die naam dat al in de 19e eeuw geliefd was bestaat vrijwel alleen uit lucht. Dus veel volume en weinig inhoud.

Leuk dit even te weten voordat we aan de 54 roeikilometers door de regio Den Haag gingen starten. Zal dan wel een luchtige tocht met weinig inhoud worden. Saai zouden we dat misschien nu noemen.

Na een uitvraag in de marathon appgroep om deel te nemen konden we een C2 vullen en aan de tocht beginnen. Leuk om te zien dat we met 3 relatief minder ervaren marathonroeiers (Dirk, Coosje en Aldert) in een huurboot van de Laak de tocht konden gaan volbrengen. De weersvoorspellingen waren prima. Zonnig en een windje 3 uit ZW. Hoe dat windje 3 zich dicht aan de kust zou openbaren was nog wel een vraagteken, maar daarover later meer.

Bij de Laak aangekomen dachten we nog wel even rustig een bakkie te kunnen doen. Coosje had per slot cake gebakken en die brandstof wilden we niet missen. Het bleek echter dat onze boot nog ergens diep in de botenloods op een stelling lag. Helaas geen tijd voor dat bakkie, want de startijd van 08:22 uur (😉) was stipt, werd ons verteld. Een Haagse dame zou ons wel even helpen. Toch gek dat ze in Den Haag niet doen wat wij gewend zijn…. Ze was helemaal boos toen we niet goed luisterden naar haar commando. Maar zonder schade, en een hele rug voor ons, is de boot veilig in het water gelegd. Werden we vervolgens wel opgeheut (is dat met een d of een t?) om snel af te stellen en van start te gaan. Daar ging de koffie...

Met de uitgebreide route uitleg in ons hoofd en een gps-route op de telefoon gingen we van start. Iedere 5 kilometer wisselen aan de kant zou het ritme worden. Eerst de Delftsche Vliet (wat hebben ze daar toch met sch in ieder woord) richting Delft. Dan vlak voor Delft stuurboord uit richting Rijswijk en Wateringen om zo in het Westland terecht te komen. Leuke afwisseling. Stukje Haagse binnenstad, mooi breed kanaal richting Delft en dan smallere vaarten door woonwijken en open land naar de kassen van het Westland. In het begin vooral statige oude huizen, waar die bluffers vroeger dus woonden, maar eenmaal in het Westland hebben we het ultieme bluffen wat huizen betreft mogen zien. Het ene huis nog megalomaner dan het andere. Echt bizar, zo groot zie je zelfs in het Gooi niet. Smaken verschillen, maar dit vond ik over het algemeen wanstaltig. Maar goed, dat je dit met de teelt van tomaten en paprika’s kan verdienen is dan wel weer leuk. Bij een iets normaler huis mochten we even aan hun grasveld aanlanden om te wisselen. Vriendelijke lui die Westlanders. Waren zelfs niet te beroerd om op de vraag van Dirk: “is het oke als ik mijn lege flesje op de kant gooi” te zeggen dat dit geen probleem was. Je maakt het allemaal mee… Dat windje 3 bleek bluf te zijn van de weerman, want tussen de kassen door blies hij stevig, en was het aanpoten om de snelheid erin te houden. De eerste plompenbladen aan beide zijden van de vaarten maakten het ook lastiger. De bootjes aan de kant maakten het smal. Pieterburen was vaak de enige manier om er langs te gaan. Hadden we geoefend met z’n drieën, dus dat ging gesmeerd!

Heel apart was een lange vaart waar de poten van de 380V hoogspanningsmasten aan beide zijden van de vaart geplaatst waren. Mooie bijna lage wal, dus weer ff moment voor onszelf. Hoe we het voor elkaar kregen weet ik niet, maar bij het afduwen zijn we bijna omgegaan. Het scheelde echt een fractie of de boot had water geschept.

In de route zit een soort appendix bij Monster. Je moet hier, denk om aan de kilometers te komen, even heen en weer naar Monster. Smalle vaart waar je dus veel roeiers tegen kwam die al op de weg terug waren. Opletten dus met sturen. Vervolgens om Naaldwijk heen weer richting Delft.

We deden het rustig aan. Rustig wisselen, op tijd eten en vooral ook veel drinken, want de zon scheen fel. Vlak voor Schipluiden nog even lekker op een wallekant gezeten om wat te eten. In Schipluiden was het druk met plezierboten en roeiers. Een heel lage brug moest bediend worden om er langs te komen met de roeiboten. Er stond iemand van de Laak die de tijd stil zette, maar de brug ging gelijk omhoog voor ons, dus we konden door. Lekker doorgeroeid. Wel gek dat er zoveel boten juist daar aan de kant gingen liggen voor pauze…  Na ongeveer 8 kilometer weer een Hagenees die in onvervalst Haegsch riep dat de tijd weer ging lopen. He?! Nu pas. Wat is dat nu weer. 8 kilometer tijd stil?  Hadden we de informatie maar moeten lezen! Gevolg was wel dat we nu al wisten dat onze eindtijd beroerd zou zijn.  Al de andere boten zouden een roeitijd over 46 km krijgen. Maar geeft niks, we gingen toch niet voor de winst, maar voor het plezier.

Na Schipluiden weer naar Delft. Leuk door de binnenstad van Delft over de Gaag. Een smal kanaaltje dat onderdeel is van het kanaalnetwerk Zuid Holland. Veel bruggen, smal en vaak niet hoog genoeg, en heel veel plompenbladen aan beide zijden, waarbij een continue struggle of the fittest was tussen onze roeibladen en die groene ellendelingen in het water.

 

Na nog een plaspauze bij Roeivereniging De Delftsche Sport (DDS) op voor het laatste stukje weer terug over de Delftsche Vliet naar de Laak. We waren er wel zo’n beetje klaar mee na die 50 km dus de klotsbak door de vele plezierbootjes maakten de laatste kilometers zwaar. Bij de Laak aangekomen werden we gelijk naar het vlot gedirigeerd. Jammer joh, was een foutje. Of we nog even een stukje door wilden om echt de finish te passeren. PFFFF…  dan maar hopen dat we met applaus of een luide toeter verwelkomd werden. De oude man op het stoeltje bij de finish vertoonde weinig tekenen van leven meer, dus het bleef stil. Hij werd wel wakker toen we gerond waren en bood aan om 2 minuten van onze eindtijd af te trekken om het tijdsverlies bij het vlot te compenseren. Wat vriendelijk! Dat scheelt! 

Na de welkomstborrel op het vlot de boot ontdaan van ons restafval, en voor we het wisten hadden een paar mannen de boten uit het water getild en werd hij weer teruggelegd waar wij hem die ochtend vandaan gehaald hadden. Service was hun reactie op de vraag of we niet moesten helpen.

De prijsuitreiking en het praatje van de organisatie was in onvervalst blablabla Haegsch en duurde me net even te lang. We hadden trek in dat bekende Indische buffet. Toen dat met veel plezier verorberd was, konden we terug naar Heerhugowaard. In het begin van de rit nog wel enige gesprekken maar het werd steeds stiller. Best vermoeiend zo’n marathon, maar oh zo leuk, was onze conclusie.

Bij het buffet zat geen toetje, dus heb ik zelf maar het recept voor een Haegsche Bluf opgezocht.

Haagse bluf - Laura's Bakery

Tot een volgende marathon!

Aldert

Verslag 11-stedentocht

We waren tot de in diepste vezels getergd om, na de teleurstelling van 2023, deze keer wel binnen de 24-uur het rondje langs de 11 Friese steden te volbrengen en het 11-stedenkruisje mee te kunnen nemen. Twee jaar geleden geselde een straffe wind 5-6 de Friese wateren en kwamen we slechts een half uurtje te kort. Teleurstelling maar toen toch wel een voldaan gevoel. We hadden gestreden voor wat het waard was en wat kon. De analyse was dat we misschien toch iets te veel tijd verliezen bij de wissels. Een stukje uitleg over de opzet maakt duidelijk waarom wisselen, naast gewoon continue minstens 10 km/u te roeien, zo belangrijk is.


We roeien de 11-stedentocht in een combinatie van roeien en fietsen. Dit is de zgn. ECO-variant (andere ploegen wisselen met auto’s, watjes zijn het ). In estafette vorm brengen 3 teams van 4 roeiers en 1 fietsbegeleider de boot langs alle 11 steden. Een totale roeiafstand van 210 km. Opgedeeld in 26 etappes tussen de 5 en 13 kilometer. 25 keer wissel van bemanning. Hier zie je dus dat je bij zo’n wisselen tijd kan winnen maar ook goed kan verliezen, 1 minuut extra per wissel is bijna 30 minuten tijdsverlies.


In de weken voorafgaand aan deze editie waren er veelvuldig teams aan het oefenen op het water bij Ossa om juist dat wisselen te trainen. Met een verfroller op een lange stok wordt de boot naar de kant getrokken. Best lastig hoor om een roeier snel uit de boot te trekken bij een hoge wal. Fietsbegeleider op de buik de rigger vasthouden en de 4e roeier trekt de stuur /roeier uit de boot en springt er met hulp van de net uit de boot getrokken roeier er weer in. Kan je nog volgen? Andere uitdaging is het in de nacht roeien. Er is iets met maanstanden en Pinksteren geloof ik, maar het komt er op neer dat de 11-stedentocht altijd in een donkere nacht zonder maanlicht  plaatsvindt. En ja dan is het echt pikkedonker in Friesland!


Het team van 12 roeiers was gevormd en er waren 3 fietsbegeleiders bereid gevonden om mee te fietsen. Dit zijn de steunpilaren voor het team. Zij zorgen er voor dat ze op tijd bij de wisselpunten staan om de wissels mogelijk te maken, rennen in alle 11 steden met de stempelkaart heen en weer om alle stempels te verzamelen. Stempel missen is geen kruisje! Maar ze zijn vooral ook coach voor de roeiers als die er even doorheen zitten. Karin, Dick en Frans enorm  Bedankt!

De weken vooraf heeft vooral Ronald veel tijd en energie gestopt in de techniek in de boot. Een heuse cockpit met IPad met de GPX-route kaart, een  slagenteller en een schakelkast met schakelingen voor toplichten, waterpomp, USB-oplaad punt voor de IPad en een blauw zwaailicht, om in het donker als Ossa boot herkenbaar te zijn bij de wisselpunten, werden in de Ossanova gebouwd. Het is verplicht zeilen te spannen langs de boorden om binnenkomend water tegen te houden. Het kan spoken op het Slotermeer, maar ook golfslag van andere boten is niet fijn. Na andere jaren gewerkt te hebben met rollen  plakband spannen tussen de riggers (werkte prima) was er nu een zeil op maat gemaakt. Voorzien van een sticker met Ossa logo zag
dat er super uit!

Vrijdag om half 11 bij Ossa afgesproken als team om de boot op de botenwagen te leggen en de spullen in te pakken Ook de 12 (!) fietsen moesten een plek krijgen. Na een bak koffie en cake van Coosje op naar Leeuwarden. Een deel ging naar IJlst waar bij Fierljep vereniging een paar fietsen neer gezet moesten worden en een kampje opgebouwd werd voor een korte power slaap. Daarna in Leeuwarden met elkaar de boot opgebouwd en klaar gemaakt voor de tocht. De keuring was natuurlijk een fluitje van een cent want we hadden alles, inclusief de zwemvesten voor op het Slotermeer…., goed voor elkaar.
De start is vanaf 20u in het centrum van Leeuwarden.

   

Hoe is het bedacht:
We doen de tocht met 3 ploegen die ieder een min of een gelijk deel doen. Ploeg 1 start in Leeuwarden en gaat heen en weer naar Dokkum. In Leeuwarden neemt ploeg 2 over en roeit door de nacht naar IJlst. Daar staat ploeg 3 klaar ( hebben een paar uurtjes kunnen pitten in de tentjes, de camper van Frans of de sloep van Dick) voor het lange stuk via Stavoren weer naar boven tot aan Parrega ( wie kent dat mooie plaatsje niet…) waar ploeg 2 ( na ook een paar uurtjes slaap in die eerder genoemde accommodatie) weer klaar staat voor hun tweede deel via Harlingen en Franeker naar Ried. In Ried is ondertussen ploeg 1 fris en fruitig na een (korte-) nacht onder een donzen dekbed in een B&B aangekomen om hun tweede deel naar Deinum te gaan doen. Hier staat dan
ploeg 3 weer klaar waar de laatste twee roeiers alles uit hun benen moeten trappen voor de nog 8,9 kilometer naar de finish in Leeuwarden.
Tussendoor vindt er een ogenschijnlijk onduidelijke en niet inzichtelijke carrousel plaats met de fietsen. Vraag me niet uit te leggen hoe het werkt, maar overal op de route is er altijd een fiets voor iedereen (niet altijd de goed maat, maar met een inbusje voor het zadel kom je een best een eind) die hem nodig heeft en aan de finish zijn alle fietsen daar ook weer.

Hoe ging het echt:
Met team 1 en 2 de start bijgewoond in Leeuwarden. In het centrum bij de Prinsentuin lagen alle 98(!) boten te wachten om gestart te worden. Met ca. 30sec tussen iedere boot werd er gestart. Wij waren nummer 72 dus Nancy, Saskia en Coosje hebben lang gespannen liggen wachten tot ze los mochten. Onder luid gejuich van de vele toeschouwers werden de 98 boten gestart. Ze vertrokken bij daglicht maar al snel werd het donker. Je zou zeggen dat de route naar Dokkum lekker veel rechtdoor is en dus simpel. Dat is echter schijn die bedriegt. Een route met boten langs de kant, palen, fuiken en boeien in het water, bruggen breed en smal laag en hoog en een bottleneck in Dokkum waar alles vallend en slippend vanuit twee kanten onder een brug door moet. Je moet dus beste ogen en stalen zenuwen hebben als stuur om de boot hier veilig en vooral ook snel doorheen te krijgen. Ging het ook nog misten. Is al lastig omdat je dan de diepte niet goed kan inschatten en met een verplicht boeglicht voorop werd het er niet beter op. Bij aankomst in Leeuwarden was er een half uurtje achterstand op het tijdsschema ontstaan. Niet erg want die tijd hebben we. Korte rekensom: 210 km, 10 km/u = 21 uur dus 3 uur wisseltijd en opvang vertragingen.

Ploeg 2 kon na een korte bijstelling van de voetenboorden de donkere nacht in. Bijkomstigheid bij mist is dat er geen wind is. Als je het over mooi roeiwater hebt dan was dat hier. Een spiegel! Ook hier weer mist stukken. Vooral lastig onder bruggen om in te schatten of het hoog en breed of laag en smal was.
Na een paar wissels en een opkomend ochtendgloren stempelen in Sneek en door voor het laatste stukje van nog een paar kilometer naar IJlst. Stempelen en dan nog 50 meter door voor de ploegwissel met ploeg 3. Ploeg, met zwemvesten aan op weg! Ook zij hadden het besef en de drive om standaard boven de 10 km/uur te roeien. Na de ploeg wissel met 2 was de achterstand met nog 30 minuten opgelopen. We hadden nog 2 uur rek over dus!
Tijdens het roeien op het Slotermeer (niet fijn juist daar op het open water) bleken de moertjes van de dolpen stuurboord plek 1 los te zitten. Tussendoor met hand vast gedraaid maar dat was niet houdbaar. Tijdens het roeien op het Slotermeer (niet fijn juist daar op het open water) bleken de moertjes van de dolpen stuurboord plek 1 los te zitten. Tussendoor met hand vast gedraaid maar dat was niet houdbaar. Gelukkig werd de dolpen in Sloten, bij de stempelpost, stevig vastgezet door een schipper die wakker was geworden van het 11-steden-gedruis op het water. Bij de volgende stop werd een sleutel 19 gebracht en meegegeven door de zus van Ard, voor het geval de dolpen opnieuw los zou raken. Sleutel mee, en we konden weer door. Wel wat extra tijd verspeeld, maar de snelheid en spirit zat er in bij team 3! De laatste etappes van Hindeloopen, via Workum naar Parrega was zwaar. De temperatuur liep op tot 25 graden en er was bijna geen wind. Redelijk uitgewoond konden ze uitstappen en overgeven aan ploeg 2. Met extra water en de wetenschap dat er nog maar 1 uur tijdsrek over was begon ploeg 2 aan hun tweede deel. De stuur kon op de schermen goed zien hoe de snelheid en slagtempo was en moedigde de roeiers continue aan om rond de 10,5 km/uur te roeien. Moet je even er niet bij bedenken dat de winnaar gedurende de hele tocht tussen de 13 en de 14 km/uur geroeid heeft….Oei oei wat was dat zwaar. Geen wind tussen het riet, felle zon en toch al wel het feit van wel erg weinig slaap en fietsen werden voelbaar.
Dat een ongelukje in een klein hoekje zat werd helaas weer bewezen bij de wissel in Kimswerd. De clash tussen de rigger en een steigertje werd beslecht in het voordeel van de steiger. Een kromme en ingescheurde rigger bij de dolpen was het gevolg. Niet gebroken dus we gingen door. Kijken of het roeien nog wel ging. Viel mee en we konden, weliswaar met nog iets meer moeite, de snelheid houden. De druk tijdens de slag was gelukkig de goede kant uit. Het leek dus goed te gaan en we besloten bijvoorbeeld niet meer te strijken met de bakboordriem op de boeg. Heel houden wat er heel te houden viel. Tijdens het roeien zagen we wel dat het scheurtje groter werd maar hij leek te houden. In Ried stond ploeg 1 klaar. Met de instructie vooral op te letten bij de wissels en dan niet tegen de rigger te stoten gingen ze van start. We zouden genoeg tijd hebben om te finishen. Nog 2,5 uur voor 20 km moest geen probleem zijn. Ploeg 2 fietsen naar Leeuwarden. Ploeg 3 op weg naar Deinum voor de laatste wissel en dan zouden we om ongeveer 8 uur allemaal juichend aan de finish staan en het zo fel begeerde kruisje in ontvangst nemen.

Hoe anders is het gelopen. Na ongeveer 3 kilometer had Nancy een losse riem in haar handen. Rigger afgebroken. Einde oefening en einde 11-steden droom.
Zo dicht bij, zo hard voor gewerkt met elkaar, zo’n teamspirit, zo’n drive, zo’n voorbereiding, zulke mooie ( behalve dan misschien wat mist en warm)  omstandigheden en dan toch met lege handen staan. Ook dat is sport!
We moesten nu wel in de regelstand want de boot lag ergens in een weiland, ( de roeiers dus ook nog daar), de andere teams stonden in Menaam en Deinum en de spullen en auto’s in IJlst moesten ook nog terug naar Leeuwarden. Werd snel opgepakt en binnen no time was alles en iedereen terug in Leeuwarden.

Goed en fijn om dit moment van deceptie en teleurstelling met elkaar te kunnen delen. Ieder zat daar op eigen wijze in, maar we waren er wel voor elkaar. Voorzichtig kwam de tocht van 2026 al weer naar voren…….

Op de valreep konden we in ruil voor een bon de laatste warme maaltijden nog krijgen en waren we klaar voor de terugrit naar Ossa. Daar alles nog  opgeruimd en rond 1 uur ging iedereen huiswaarts. Zonder dat fel begeerde 11 steden kruisje maar wel met de wetenschap dat we er allemaal keihard
voor gestreden hebben maar dat dit soort pech er ook bij kan horen.


Terugkijken nog even naar de 24 uur van de tocht:

  • Via de live stream keken veel Ossianen mee naar team 72. Dat de getoonde snelheid
    ongeveer de helft was van de feitelijke gaf wat onrust bij de volgers maar dat konden we
    snel uitleggen.
  • In Leeuwarden waren Erik Koel met zijn zoon en de man van Saskia om ons aan te
    moedigen.
  • In Bolsward en omgeving stond Judith ons aan te moedigen en heeft een leuk filmpje
    gedeeld in de clubuur appgroep.
  • In IJlst waren Derk Jan en Annemiek met hun boot en schonken koffie/thee met suikerbrood
    voor de overnachters. Heel veel dank!
  • Rene Cnossen heeft een stukje meegefietst met team 1
  • Erik Koel stond in Harlingen weer aan de kant om de Ossa boot aan te moedigen en later ook in Leeuwarden bij Wetterwille.
  • In de divers appgroepen van Ossa waren live analyses van de voortgang en de kansen.
  • De stranding in het weiland en het einde van de toch was in de live stream ook duidelijk zichtbaar. De boot lag stil en bleef stil liggen.
  • Saskia, Nancy, Ronald en Coosje ( team 1), John, Aldert, Steven en Eloy (team2) en Mirjam, Peter, Ard en Rudy ( team 3) hebben geroeid op hun maximale kunnen.
  • Roeiers gemiddeld ongeveer 34 km geroeid, 17 km gestuurd en 50 km gefietst
  • De fietsbegeleiders, Karin ( dank voor je spontaan invallen en volgende keer meeroeien!), Dick (dank voor het beschikbaar stellen van je boot als slaapplaats in IJlst) en Frans (dank voor het beschikbaar stellen van je camper als slaapplaats in IJlst) voor hun onvermoeibare fietsen ( ruim 100 km per persoon) en naar binnen trekken en afduwen van de boot bij de wissels.

Speciaal dank voor Ronald voor al zijn inspanningen op technisch vlak in de boot en Nancy voor al het geregel van deze onvergetelijke 11-stedentocht. Geen 11-stedenkruisje maar wel weer een ‘verhaal’ dat nog vaak verteld zal worden bij Ossa.

Frans en Dirk

Op naar de AA race in de Vlaardinge

Frans vatte het plan op om samen met mij in een gladde twee de AA race te doen, hoewel Bianca me had toegevoegd aan haar Gorilla’s (eerst even gekeken of m’n armen wel langer waren dan ik 🙂 kon ik dat niet laten lopen.

Dus een keer of wat trainen met z’n tweeën en we waren klaar om de winst te pakken.
Natuurlijk heb ik ook  meegetraind met de Gorilla’s als ze niet compleet waren  wat ook leuk en leerzaam was.

Op de dag zelf was het knap weer met een stevige bries schuin tegen.

Wel een kwartier vertraging omdat er nog boten uit Alkmaar moesten komen, dat is wel begrijpelijk want er deden er een stuk of 120 boten mee, verdeeld over twee heats.
Voordat alles in het water ligt en in Broek aankomt, gaat er wel wat tijd overheen.
Afijn, een tijdje wachten, en na wat gezellig keuvelen met andere bemanningen konden we eindelijk van start.

Ik ging wat te hard van start, d.w.z. een inspanning die je geen 4 km volhoudt, maar je komt vanzelf in je ritme.
Net als Max Verstappen, die ook wel eens in druk verkeer terecht komt en dan moet corrigeren, hadden wij dat ook, maar we liepen gelukkig geen strafseconden op.
Daarna ging het weer als een speer.

Iedere roeier ken dat wel, als je stevig haalt, dat je een beetje los komt van je zitje. Nou bij ons kwam de hele boot los van het water!!
Poeh poeh, toch nog wel een eind roeien naar die toeter bij de finish!

Na de finish moesten we toch nog even flink houden om niet door te schieten naar de kippenbrug 😉 maar daarna krijg je zo’n heerlijk gevoel dat je lekker gevaren hebt en dat het er op zit.

Na even aan de kant te hebben gelegen rustig terugroeien naar OSSA en heerlijk een biertje pakken.

Na leeftijdcorrectie (79 en 66, en natuurlijk topfit) bleek dat we eerste waren geworden.

Wini had na afloop eten geregeld, wat een heerlijke afsluiting was van deze prachtige dag.                         

Groeten Dirk

Benen! Benen! Benen!

Wees gerust. Dit wordt geen lofzang op die prachtige benen en spieren van onze OSSA-8 roeiers. Bovenstaande kreet geeft weer wat de OSSA-8 roeiers een weekend lang door de speakers van de boot toegeschreeuwd hebben gekregen. Niet nadat ze door coach Bennie de avond van tevoren nog eens diep werden gemotiveerd door een soort van ‘drill filmpje’ waar ‘de honden geen brood van lusten’.

Heineken Roei-vierkamp 2025

Op een duister moment ergens in januari werd er besloten om in te schrijven voor de Heineken Roei-vierkamp. In de veteranenklasse. Dan denk je al gauw: dat valt allemaal wel mee. Totdat de coach fijntjes uitlegde dat, ook in de veteranenklasse, nationale en ook internationale (oud) toproeiers hier ‘acte de présence’ geven. Daar lieten we ons echter niet door kisten. Gewoon een kwestie van goed trainen, toch?

De trainingen vooraf

Zo gezegd, zo gedaan. Iedere zondagochtend stonden de bikkels daar. In weer en wind, temperatuur net boven het vriespunt, tanden op elkaar en ‘gaan met die banaan’. Voor een 8 moet je wel 8 roeiers hebben en een stuur. Om dat aantal te halen, viel niet altijd mee. Dus in wisselende samenstellingen werd er flink getraind. Erik had zich opgegeven als reserve en heeft die plek in bijna alle trainingen op zich genomen. Groot voordeel was, dat hij onze gemiddelde leeftijd net boven de 60 jaar bracht en ons daardoor een plekje in Veteranen F opleverde. De twee laatste trainingen voor het wedstrijdweekend was de ploeg compleet en werden de laatste puntjes flink op de ‘i’ gezet.

Coach Bennie had van plek geruild met Erik, maar dat leverde wel een probleempje op. Onze gemiddelde leeftijd duikelde naar 54,8 jaar en dat zou betekenen: een zwaardere klasse. We hebben er wel even over gediscuteerd, maar de eerlijkheid heeft gewonnen. We hebben het keurig gemeld.

Vlak voor de wedstrijd

Zaterdag in alle vroegte vertrokken we van OSSA. Een ploeg ging direct naar Ric, waar de botenwagen een gereserveerd plekje had, de anderen haalden de rugnummers op bij Nereus. Boot in elkaar zetten… ‘hé, waar dat voetenbord???’ Een gapend gat vlak achter het deelpunt was zichtbaar. Om de boot te delen moet dat voetenbord iets naar achteren worden geschoven. Niet goed vastgezet en verloren, of eruit gehaald en ligt het nog bij OSSA? Eloy ging terug naar OSSA. Geen voetenbord… Toch onderweg verloren? De redding kwam van de producent van de boot: Hudson. Die stond daar met een servicestand en ongelooflijk… ze hadden een voetenbord voor ons type boot. De schoenen waren een keer gebruikt, die kregen we gratis, het voetenbord moest worden betaald. Het geld mocht later worden overgemaakt. Wat een service!!!

Na deze consternatie moesten we wel gemotiveerd het water op. De coach wist ons nog verder te motiveren met opmerkingen als ‘we zitten wel tussen de ‘Rienksen’ (legende onder de oud wereldtoproeiers) en ‘ik heb ook al een paar jongens uit de Holland 8 gespot’. Dus tot op het bot en beenspieren gemotiveerd gingen we het water op.

Zaterdag 2500 en 250 m

Daar gingen we dan. Oproeien naar de start, richting Ouderkerk. Nog nooit zoveel boten gezien. Gewoon beangstigend, zo’n veld. Even zoeken naar de nummers voor en achter ons, in de juiste volgorde manoeuvreren en zorgen dat je binnen de 10 en 20 seconden van je voorganger de startlijn over gaat. Daar maak je je als stuur een beetje druk om, iedere seconden telt immers. Gelukkig werd die soep minder heet gegeten dan in het wedstrijdreglement werd opgediend.

En daar gingen we. ‘Klaar maken om op te bouwen… opbouwen nu… en 1… en 2… en 3… en nu op die benen!!!  Daarmee is ook de titel van dit verslag duidelijk. 2500 m op die benen staan, alles geven wat je hebt, en dat 09 minuten en 52,8 seconden lang. Dat lijkt kort, maar is in die 2500 m praktijk lang. Als je dan denkt ‘zo, dat zit er op’ komt er nog eens een 250 m sprint achter aan. Dat is pas ‘beulen’. Gelukkig zit er ongeveer een kwartiertje tussen. Die 250 m gaat in twee aparte banen, gelijk op met een tegenstander. We maakten ons fysiek en mentaal klaar, roeiden light paddle gelijk met onze tegenstander op, richting de vlaggen van de start. De stuur was zo gefocust op die startvlaggen, dat hij, zoals vooraf uitgerekend en veel geoefend, naar zijn mening precies op tijd het commando ‘opbouwen’ gaf. Daar dacht een kamprechter met een toeter echter anders over. ‘Opbouw afbreken’ werd er geschreeuwd en direct daarna moesten we op zijn commando opnieuw opbouwen. Dat leverde de stuur nog even een sneer op van de man, want hij wist door zijn toeter nog wel even te roepen ‘voortaan even luisteren!’ Enfin, die kon ondergetekende in zijn zak steken. Niettemin ging het niet verkeerd. Met een dubbele opbouw toch 53,9 seconden. Dan zit er bij een volgende keer zeker meer in!

Grote verrassing, zondag nog een 5000 m

Na de zaterdag races van 2500 en 250 m dachten we dat we klaar waren met de Heineken. Het bleek echter dat men al een tijdje geleden had afgeschaft dat alleen de besten door gingen naar de zondag race. Helaas, dus zondag nog even 5000 m doen. Daar hadden we niet op getraind! Nog even een kleine discussie van ‘wel of niet’, maar ons eergevoel won. Zondagochtend 7.30 uur bij OSSA, 9.00 uur het water op en 9.30 uur de start. Ongetraind of niet, het liep als een trein. Twee boten ingelopen, en een eindtijd van 21 minuten en 26,1 seconden. Over de eerste 2500 m waren we 13 seconden sneller dan de 2500 m van zaterdag! Tijdens die zaterdagrace lag ons tempo te hoog. Dat wreekt zich op een bepaald moment. Zondag bleven we tussen 28 en 30 slagen per minuut roeien, rustiger in de recover en geconcentreerd op een forse beentrap. Vandaar die, ‘Benen! Benen! Benen!’

Dank aan Kristian, Rob, Tom, Henk, Bennie, Paul, Eloy en Sirp Jan. Het was een geweldig weekend.

Siebo Brinkerink  

  1. Kouwe Fleike tocht 1 maart 2025
  2. Een terugblik van de jubileumcommissie op 50 jaar OSSA
  3. Oliebollentocht 28 december 2024
  4. Drie marathons in vogelvlucht

Pagina 1 van 2

  • 1
  • 2

SponsorKliks, gratis sponsoren!

Nieuws

Van de voorzitter

Van de voorzitter

Nog niet lang geleden hebben we afscheid genomen van het Voetenbord. De periodiek op papier...
Lees meer..
Rabo ClubSupport

Rabo ClubSupport

Bedankt voor jullie stem tijdens de Rabo ClubSupport campagne. Dankzij alle stemmen hebben we een...
Lees meer..
Speculaaspoppenactie RV OSSA

Speculaaspoppenactie RV OSSA

Trakteer familie, vrienden, buren en collega’s op een heerlijke speculaaspop en steun daarmee...
Lees meer..
RONDJE WAARLAND (Weekend na de Horzol)

RONDJE WAARLAND (Weekend na de Horzol)

Beste Roeiers, Zoals elk jaar organiseren we als roeivereniging OSSA de Horzol marathon. Hiervoor...
Lees meer..

Ossa clubkleding

Beste Ossianen, Jullie kunnen weer clubkleding bestellen!!! Zaterdag 4 en zondag 5 Oktober is er...
Lees meer..
© Roeivereniging Ossa 2016 - 2025