ermtrai.jpg

Er wordt wat afgeskifft in deze tijden met coronabeperkingen. Gelukkig hebben we naar verhouding behoorlijk wat skiffs en C1-boten.

De kunst is om ze allemaal in de vaart te houden.

Als vlootcommissie willen we aandacht vragen voor de volgende punten:

--Voorkom schades door de boten met 2 personen in- en uit te brengen. Dit voorkomt o.m. tilschades ( beschadiging van de huid ).

--Houd contact met je boot op het botenplein. Het is onlangs voorgekomen dat een skiff uit de schragen woei. Het lijkt wel te kunnen, je haalt even een handdoek en ineens is je boot door een windvlaag opgetild en op het botenplein gesmakt. We hebben een paar jaar geleden een schade van € 1100,- gehad doordat het dek van het Waerdje hierdoor geruïneerd werd.

Het is al beter als je de skiff ondersteboven in de schragen legt en de riggers gedeeltelijk op een schraag laat rusten.

--Is er meer wind, doe dan eerst de deur van de loods open en haal dan je boot uit het water en leg hem binnen in de schragen. Het omgekeerde kan natuurlijk ook; de boot in de loods afstellen en dan direct naar het water brengen. Zorg dat je riemen er al liggen.

--Als je onverhoopt schade oploopt, dat kan de beste overkomen, meldt die schade dan via my-fleet. Je kunt schade ook via je smartphone melden. Zet dan in my-fleet de desktopmodus aan ( klik op het monitorschermpje ).

Als het nog niet op de computer in de loods mag, doe het dan thuis op je laptop of desktop. Je logt in bij my-fleet: https://www.my-fleet.eu/rvos Op de lijst van de boten klik je op de betreffende boot ( links op het scherm ). Dan kun je de schade melden.

--Hoe eerder je de melding doet, hoe eerder de vlootcommissie aan het herstel kan werken of onderdelen kan bestellen.

--Het kan ook zijn dat je voor je gaat roeien een schade ontdekt. Aarzel niet om deze ook te melden. Je kunt aangeven dat je boot met schade hebt aangetroffen. Staan er al blauwe sterretjes achter de boot in het reserveringssysteem, dan is er al eerder voor die boot een schade gemeld. Rode sterretjes betekenen dat de boot uit de vaart is.

--Probeer ook schade te voorkomen door netjes volgens de regels aan te leggen. Hoe minder je het vlot raakt doe beter. Als een boot 20 keer licht langs het vlot strijkt, ontstaat er ook schade.

--Helaas heeft een pas aangekochte gebruikte skiff flinke schade opgelopen. Het gaat om de Roskam. De schade is aanzienlijk. De huid is over een centimeter of 20 ingedeukt en er is een flinke beschadiging van de laklaag. Dit moet met aardig wat geweld gepaard zijn gegaan; een botsing met de rigger van een andere boot of een aanvaring met het vlot. De roeier kan het niet ontgaan zijn. Er is alleen geen melding van gedaan. We kunnen natuurlijk nagaan wie er de afgelopen tijd in gevaren hebben. Maar wij zijn geen speurneuzen en vragen de roeier in kwestie zich te melden of alsnog de schade melden.

--De meeste aanvaringen vinden plaats in de bocht langs de molen. Onlangs zijn 2 riemen van de Drieban door een bevriende vereniging finaal door midden gevaren. Houd je eigen wal.

--Zichtbaarheid op het water is van groot belang. Zorg dat je een helgeel/groen shirtje aan hebt. Of een geel hesje dat bij Decatlon voor een redelijke prijs te koop is. Een gevarenhesje dat je in de auto hebt liggen is af te raden. De gebrekkige sluiting kan er voor zorgen dat de handvatten van de riemen erin kunnen haken.

--Zie verder de gouden roeiregels zoals gepubliceerd in Voetenbord nr. 3-2019.

 

Enfin, een heel verhaal weer. Maar het doel is: HOUD DE BOTEN IN DE VAART!

De vlootcommissie.